Ruim 5 miljoen Nederlanders keken naar het Eurovisie songfestival en zagen daar de Common Linnets geweldig scoren. Wat een prachtige avond. Ging het perfect? Nee. In het begin zat een valse noot. Maakte dat uit? Nee, want van doorslaggevend belang was de geloofwaardigheid, waarmee het nummer werd neergezet. Ze bleven bij dit nummer puur en dichtbij zichzelf en dat maakte indruk.
Uit de wijze waarop de Common Linnets indruk wisten te maken, zit een parallel met solliciteren. Daar hoef je ook niet op iedere vraag het perfecte antwoord te geven, maar zorg wel voor geloofwaardigheid. Zenuwen bij een sollicitatiegesprek zijn niet erg. Meer dan de helft van de sollicitanten stuntelt daardoor wel eens bij het beantwoorden van een vraag. Dat is menselijk. Een sollicitatiecommissie wil wel een goede indruk van het vlees dat ze in de kuip krijgen. Dat betekent dat je met jouw presentatie en antwoorden dichtbij jezelf moet blijven: ken jouw eigen verhaal en presenteer dit zo optimaal mogelijk. Net zoals de Common Linnets zelf dit nummer hebben geschreven en daar in bleven geloven.
Gisteravond zaten Ilse en Waylon bij RTL Late night. Wat mij toen raakte was de emotie van Ilse. Ze vertelde dat er vanuit het buitenland eindelijk interesse voor haar was, terwijl ze daar al meer dan 10 jaar voor knokte. Dat brengt me tot een andere parallel: volhouden. Misschien komt jouw grote kans binnenkort ook wel voorbij. En word jij dan eerste.